Skip directly to content

Vysoký cholesterol (hypercholesterolemie)

Cholesterol je důležitou stavební látkou nervů, mozkových buněk a některých hormonů. Většinou si ho organismus vyrábí sám a část ho je přijímána v potravě. Pro lidský organismus je nepostradatelný, ale jeho nadbytek v krvi je nebezpečný a může znamenat rizika.

Vysoký cholesterol je jedním z významných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění. Tato onemocnění způsobují více než 50% úmrtí v ČR.  Nejnebezpečnějším následkem vysokého cholesterolu v krvi je jeho ukládání v cévách (ateroskleróza) a následné komplikace, jako např. ICHS (ischemická choroba srdeční = kdy cévy nepřivádí k srdci dostatek okysličené krve), infarkt myokardu, cévní mozková příhoda (CMP).

Vysoký cholesterol sami nepoznáte, nemá žádné příznaky. Většinou je zjištěn z běžných krevních testů a je nutné zahájit léčbu dietou a medikamentózně.

Za zvýšenou hladinu celkového cholesterolu v krvi považujeme koncentraci vyšší než  5 mmol/l.  Hodnota celkového cholesterolu není nejpodstatnější. Mnohem více o stavu pacienta vypovídá hodnota vzniklá poměrem HDL a celkového cholesterolu.

Tuky v krvi kolují ve formě lipoproteinů. Lipoproteinů je několik druhů.

HDL (high-density lipoproteins) – transport tuků, především cholesterolu z cév do jater, kde je využit pro tvorbu důležitých látek.

LDL (low-density lipoproteins) – transport cholesterolu z jater do cév, kde se snadno usazuje a vzniká ateroskleróza.

Ideální hodnoty cholesterolu v krvi:

Celkový cholesterol: 5 mmol/l

HDL „hodný“ cholesterol: nad 1 mmol/l

LDL „zlý“ cholesterol: pod 3 mmol/l

Za vysoký cholesterol mohou buď genetické dispozice a následný špatný životní styl (obezita, přejídání, nedostatečná fyzická aktivita) nebo vzniká v důsledku jiných onemocnění, které zasahují do metabolismu tuků (onemocnění ledvin, jater, štítné žlázy, cukrovka) a také vlivem léků(kortikoidy, diuretika).

Léčba

Lékař vám doporučí změnit celkově životní styl. Z farmakoterapie se např. podávají léky statiny (atorvastatin, simvastatin, lovastatin).

Prevence vysokého cholesterolu

  • udržovat si optimální tělesnou hmotnost
  • zařadit do svého jídelníčku více zeleniny a ovoce – zdroj vlákniny
  • max. 300 mg cholesterolu na den
  • zařadit do jídelníčku ryby
  • vynechat z jídelníčku tučné mléčné výrobky, tučná masa, živočišné tuky(sádlo, máslo), bílé pečivo, sladké pečivo, cukrovinky
  • konzumovat celozrnné výrobky a luštěniny
  • omezit příjem soli
  • omezit příjem alkoholu a nikotinu
  • dodržovat pitný režim, alespoň 2 litry denně (nesycené, neslazené nápoje)
  • zvýšit tělesnou aktivitu